لحظة سلام، خمس سنوات من التصوير.
نشأ أحمد في بيت فني بامتياز، والده الفنان السوري جميل قاشا، نحات غني عن التعريف، يستقرأ من خلال نشاطه التشكيلي نصوص الاحجار ومفردات أجسادها.
في عام ٢٠١١ شهد اليافع حفلة الجنون والقتل التي ألمت بالبلاد، وعاثت بالحياة هلاكاً، فالتهمت النضر والجاف، وأحرقت وشوّهت كل شئ، البشر والحجر والبيئة بكائناتها ومكوناتها. وفتحت عيني الفتى الى أقصى اتساع، دون السماح له بإغماضهما ولو للحظة.
لحظة سلام يتشهاها، ويأملها، ويسعى إليها، حاملاً فرشاته وألوانه، أدواته وصياغاته إلى الإصرار على تقديم شهادته البكماء بعيون تملؤها الدموع.
من أين لك أن ترى بوضوح والدموع تحرق عينيك؟
آمن أحمد عميقاً بانخراطه في الفعل التصويري التشكيلي، آمن بأنه يقول الحق، ولاشيء سوى الحق بلغة التصوير. وراح يغدو ويؤوب هادما ً ومركّباً، مشيّداً ومفككاً، يشدّ عربة توقعاته وآماله بإيمان الرهبان أو المتصوفة، عازماً على الوصول للآخرين عبر اناشيده المبتلّة الأجنحة بالألوان. لايشتكي ولا يستصرخ ضمير أحد بل يضع شهادته الحسية التصويرية أمام الأعين ويتنحى جانباً، صامتاً، ينتظر سماح الهواء له باللهاث.
يلحظ المتابع لتجربة فناننا انتقاله من الواقعية التعبيرية بعيد تخرجه من كلية الفنون الجميلة، الى التعبيرية التي تميل للتجريد في تجريبية دافقة تحاول التخلص من العادات والتقاليد التي تشكّل اللوحة التي ألفها المحترف السوري عموماً. ألوان تتوقد وتخبو تتسخ وتغتسل، تسقط هنا وهناك دون قصد أو عن عمد متروكةً لتقول ماتقوله. هوذا صوت هذه التجربة وهو يتمتم في عيوننا وشايات ماحل بهذه الروح الشابة من حيوانات الدم والنار.
أخيراً، إن سعي أحمد الدؤوب لاستكشاف الحيّز التشكيلي الذي انشغل في انتاجه طوال السنوات الخمس الماضية، هو ما يدعونا اليوم للترحيب به من بين أهم التجارب التشكيلية الشابة، التي يراهن على مستقبلها.
--د .أحمد معلّا
***
A moment of peace, five years of painting.
Ahmed grew up in an exceptionally artistic home. His father is the Syrian artist Jamil Kasha, a well-known sculptor who extrapolates through his plastic activity the texts of stones and the vocabulary of their bodies.
In the year 2011, the young artist witnessed a party of madness and killing that afflicted his country, wreaking havoc on life, devouring the fresh and the dry, and burning and distorting everything: humans, stones, and the environment with its creatures and components. The boy's eyes opened as wide as possible, without allowing him to close them even for a moment.
A moment of peace that he longs for, hopes for, and seeks, carrying his brush, his colors, his tools, and his formulations to insist on presenting his mute testimony with eyes filled with tears.
Where can you see clearly when tears burn your eyes?
Ahmad believed deeply in his involvement in the pictorial act. He believed that he was telling the truth, and nothing but the truth in the language of painting. He began and continued to demolish and construct, building and dismantling, pulling the wagon of his expectations and hopes with the faith of the monks or the Sufis, determined to reach others through his songs filled with colors, not complaining, or crying out to anyone’s conscience, but rather placing his sensual, pictorial testimony before the eyes and stepping aside silently, waiting for the air to allow him to breathe.
Those who follow Kasha’s experience will notice his transition from expressive realism shortly after his graduation from the College of Fine Arts to expressionism, which tends toward abstraction in a fluid experimentation that attempts to get rid of the customs and traditions that constitute the painting composed by the Syrian professional in general.
Colors ignite and fade, get dirty and wash away, falling here and there unintentionally or intentionally, left to say what they say. Behold the voice of this experience as it mutters in our eyes, denunciations. Denunciations of what happened to this young soul as a consequence of fire and blood animals.
Finally, Ahmad’s tireless pursuit of exploring the plastic space that he has been busy producing over the past five years is what calls us today to welcome him among the most important young plastic experiments, whose future one should bet on.
-- Dr. Ahmad Moualla